Prohlédněte si NEZBYTNOSTI PRO PODZIMNÍ POHODU - masážní přípravky, antistresové parfémy, vonné svíčky, přípravky pro hydrataci nebo proti nachlazení.

JAK CHRÁNIT OČI PŘED SLUNCEM?

Víme, jak se starat o pokožku, ale velmi často zapomínáme na oči, ultrafialové paprsky vyzařované slunce mohou představovat nebezpečí v případě nadměrného vystavení slunečnímu záření.

Zjistěte vše, co potřebujete vědět, abyste si užívali slunce a zároveň si zachovali zdraví našich očí. 

Proč si musíte chránit oči před sluncem? 

Blahodárné účinky slunce na náš organismus Slunce je pro život nezbytné. Pokud na Zemi existuje život, je to díky slunci. Rostliny používají sluneční světlo, oxid uhličitý a vodu přímo k výrobě sacharidů a to procesem zvaným fotosyntéza. Jiné organismy získávají energii ze slunce nepřímo tím, že jí rostliny nebo zvířata, která sama konzumovala rostliny. U člověka slunce podporuje přísun vitaminu D, který je nezbytný pro vstřebávání a fixaci vápníku v kostech. To je však dobře známo, nemělo by to být zneužíváno. 

Jaké nebezpečí může slunce pro naše oči představovat? 

Stejně jako pokožka, i oči mají sílu v reakci na světelné agresivitu neustále obnovovat své buňky. Pokud je však UV dávka velmi velká, jejich omezena kapacita absorbování slunečních paprsků se vyčerpá což činí oči zranitelnými. Pocity svědění, slzení, zarudnutí, zvýšená citlivost na světlo - to vše jsou příznaky, které by nás měly upozornit na nadměrnou expozici oka slunečním paprskům. 

Kdo by se měl chránit? Každý by si měl chránit oči před sluncem, ale zvláštní pozornost by ochraně měli věnovat lidé ve věku nad 50 let a děti. 

Věděli, jste, že?
Oči zejména velmi malých dětí propouštějí více světla než oči dospělých.
- U dětí mladších 1 roku sítnice přijímá 90% UVA paprsků a více než 50% UVB paprsků.
- U dětí mladších 12 let 60% UVA a 25% UVB.
- Po 25 roku tato množství UV klesají a jsou zastavena čočkou. 

Jaký dopad mají UV paprsky na naše oči?

 Slunce vyzařuje světelné paprsky (ultrafialové nebo UV), které dosahují povrchu Země. Neviditelné, ale stále mají vliv na naši pokožku a oči. 

V ultrafialovém záření rozlišujeme:

-UV A paprsky, které jsou nejnebezpečnějšími paprsky pro oči, protože se dostanou k čočce u dospělých a mohou dosáhnout na sítnici u dětí

-UV B, které jsou absorbovány čočkami dospělých-UV C, které jsou zastaveny atmosférickou vrstvou UV paprsky se mohou dostat do našich očí třemi různými způsoby:

-intenzita přímého záření se liší v závislosti na ročním období, poloze a nadmořské výšce. Pokaždé, když vystoupáme o 1 000 metrů, UV záření dopadající na naše oči se zvyšuje o 10%.

-rozptyl UV paprsků závisí na oblacích. Množství UV záření se může mezi zataženým dnem a slunečným dnem čtyřnásobně zvýšit

-odraz se liší podle povahy povrchu: odraz je 1% na trávě, 10% na vodě, 20 až 30% na písku a 80% na sněhu! 

Proto musíme být obzvlášť ostražití při zimních sportech, kdy se kombinují účinky nadmořské výšky a sněhu. Je však také nezbytné chránit si oči i za oblačného počasí a ve městě, kde se působení paprsků násobí například odrazy na skleněných fasádách. 

Jak tedy chránit oči před sluníčkem? Pro účinnou ochranu očí před poškozením UV zářením je nezbytné nosit sluneční brýle. Ale pozor, ne všechny brýle mají stejnou ochrannou sílu. Před výběrem brýlí si musíte položit 4 otázky. 

Jakou ochranu si vybrat?Je důležité zvolit kvalitní sluneční brýle vybavené UV filtrem. Pro odstín zkontrolujte označení CE, které klasifikuje brýle do pěti kategorií podle stupně jejich filtrace propustnosti světla. Pro obvyklé situace na slunci stačí kategorie 3. Pro hory neváhejte zvolit kategorii 4, jejíž čočky se často nacházejí v takzvaných „ledovcových“ brýlích, ale při řízení byste je nosit neměli. 

Jaký je rozdíl mezi tónovanými skly a UV ochrannými brýlemi?Dávejte pozor na brýle nekvalitní typy slunečních brýlí! Tónovaná nebo tmavá, snižují množství světla dopadajícího do oka, čímž omezují oslnění, ale nechrání před UV zářením. Horší je, že pokles světla za tónovanými brýlemi způsobí, že se zornice rozšíří. Pokud je tedy brýle špatně filtrují, bude na ně působit větší množství UV záření. 

Chrání kontaktní čočky před UV zářením?

Kontaktní čočky jsou velmi praktické pro sportovce a mají často UV filtr poskytující dobrou ochranu. Buďte ale opatrní, protože čočky zakrývají pouze část oka. Určité citlivé oblasti oka jako je spojivka (oční bělmo) a oční víčka, zůstávají vystaveny UV záření. Pro optimální ochranu můžete kromě svých slunečních brýlí nosit čepici nebo klobouk se širokou krempou. 

Konzumujte potraviny, které podporují zdraví Vašich očí

Zdraví Vašich očí závisí také na tom, co si dáte na talíř. Některé živiny, zejména ty s antioxidačními vlastnostmi, jsou prospěšné pro zdraví očí. 

- Lutein a zeaxanthin jsou karotenoidy s antioxidačními vlastnostmi. Mají zejména schopnost neutralizovat volné radikály, které mohou poškodit sítnici. Najdete je v kapustě, špenátu, brokolici, kukuřici ...

- Vitamin A ve formě karotenoidů nacházejících se v ovoci a zelenině hraje zásadní roli ve správném fungování sítnice. Chcete-li těžit z jeho výhod, rozhodněte se pro oranžově zbarvenou zeleninu (sladké brambory, mrkev, dýně atd.). 

- Vitamin C má také antioxidační vlastnosti. Je nezbytný pro správné fungování buněk sítnice. Hlavním zdrojem vitaminu C je ovoce, jako je pomeranč, kiwi nebo ananas, a také různé druhy zelí. 

- Vitamin E je silný antioxidant, který zpomaluje proces oxidace těla. Obsažený je sušené ovoce, slunečnicový nebo pšeničný olej, sardinky, avokádo. 

- Antokyany, které jsou přítomny v určitých barevných plodech, jako jsou borůvky, černý rybíz, ostružiny apod. Jsou to pigmenty chránící před UV zářením, ale nevylučují důležitost nošení slunečních brýlí. 

Pokud máte pocit, že Vaše strava není dostatečně různorodá a vyvážená, aby vám poskytla tyto živiny, zvažte doplňky stravy, dopřejte si vitaminy. 

Nezapomínejte také na zásady bezpečného pobytu na slunci.

1 / Naneste ochranný sluneční krém před pobytem na slunci. Znovu nanášejte každé 2 hodiny a po každém koupání.
2 / Pobyty na slunci začněte s krátkými expozicemi, abyste pokožce poskytli čas na nastavení jejích přirozených obranných mechanismů.
3 / Děti do 3 let chraňte před sluncem maximální ochranou. Nevystavujte je silnému/přímému slunečnímu záření.
4 / Vyvarujte se pobytu na slunci mezi 12:00 a 16:00h, kdy je sluneční záření nejintenzivnější
5 / Vezměte v úvahu další vnější prvky, jako je sníh, mraky, vítr nebo dokonce odrazy paprsků.
6 / Noste čepici/klobouk a sluneční brýle se schválenými čočkami, které filtrují UVA a UVB paprsky.
7 / Chraňte děti kloboukem nebo čepicí, slunečními brýlemi a suchým tričkem.
8 / Vyvarujte se určitých parfémů nebo léků, které mohou způsobit kožní reakce, alergie nebo popáleniny.
9 / Pijte hodně a pravidelně tekutin ideálně čistou vodu.
10 / Pečlivě sledujte mateřská znaménka. V případě změny tvaru, velikosti nebo barvy se poraďte s dermatologem. Tyto tipy by vám měly umožnit využívat výhod slunce při zachování zdraví vašich očí.

Tyto tipy by Vám měly umožnit využívat výhod slunce při zachování zdraví Vašich očí.